31.10.2012

Uusi teknologia muuttaa toimintatapoja

Kun internet tuli, tietokoneiden käyttö muuttui radikaalisti. Tietokoneelta toiseen saatiin yhteys ja tiedostot ja sivut keskenään muodostivat laajan verkoston. Sitten 2000-luvulla internetin käyttö mullistui sosiaalisen median palveluiden ansiosta. Ne mahdollistivat verkoston sosiaalisen median käyttäjien eli meidän ihmisten välille. Saimme mahdollisuuden viestiä omille verkostoillemme virtuaalisten profiiliemme avulla sekä mahdollisuuden tutustua muiden luomiin sisältöihin. Nyt sosiaalisen median ja internetin käyttö on jo mullistumassa – internetin käyttö siirtyy älypuhelimiin ja tablet-laitteisiin kiihtyvällä vauhdilla.

Viestinnän ja kommunikaation maailma on muuttunut viime vuosien murroksessa paljon. Ennen ainoastaan isoilla organisaatioilla oli keinoja viestiä ihmisille – sanomalehdissä, televisiossa ja radiossa. He kertoivat, mitä maailmassa tapahtui. Nykyisin tilanne on kovin erilainen. Meillä kaikilla on verkossa mahdollisuus luoda omaa todellisuutemme seuraamalla maailmanmenoa erilaisista lähteistä ja tuottamalla sisältöä muille. Yksilöiden mahdollisuus osallistua julkiseen keskusteluun on moninkertaistunut ja monipuolistunut: saamme oman äänemme entistä paremmin esille, kunhan osallistumme aktiivisesti keskusteluun. Toisaalta sisältöä ja tietoa tulee meille nykyisin niin monesta lähteestä, että monella on todellinen infoähky. Ajankohtaisten asioiden seuraamiseen menee aikaa, kun eri lähteistä tulevaa sisältöä joutuu itse ikään kuin moderoimaan.

Mistä ihmiset hakevat nykyisin tietoa tai missä he opettelevat uusia asioita? Pääasiassa internetistä: niin sosiaalisen median palvelu Facebookista, Googlen hakukoneesta, videopalvelu YouTubesta kuin blogeistakin. Itse kunkin kannattaa siis olla selvillä, millaista tietoa itselle tärkeistä aiheista löytyy esimerkiksi hakukoneiden tuloksina. Mitä tietoa sosiaalinen media siis kertoo sinusta, työstäsi tai alastasi? Entä harrastuksestasi?

Älykännykät ja tabletit johdattavat kehitystä eteenpäin

Tilastokeskuksen Tieto- ja Viestintätekniikan käyttö 2011 -tutkimuksen mukaan 42 prosenttia suomalaisista käytti vuonna 2011 älypuhelinta, eli puhelinta, jolla voi käyttää internettiä. Heidän ei siis tarvitse enää siirtyä tietokoneen ääreen sosiaalista mediaa käyttääkseen: heidän ei tarvitse roikkua tietokoneella netissä vaan netti kulkee heidän mukanaan. He voivat jakaa kommentteja, tietoa ja seurata muiden päivityksiä taskussa kulkevalla puhelimellaan. Moni heistä käyttää puhelinta lähes jatkuvasti – he katsovat karttasovelluksesta reittiohjeita, he hakevat puhelinnumeroa tai lukevat Facebookista tuttujen kuulumisia. Älypuhelimet ja mobiilisovellukset yksinkertaistavat tiedonhakua sekä mahdollistavat sen liikkeellä ollessa.

Moni meistä onkin jo oppinut siihen, että tietoa voi hakea liikkuessaan. Meidän ei tarvitse tulostaa karttoja löytääksemme perille, koska kännykkä neuvoo meitä, mutta toisaalta meidän ei myöskään tarvitse ikinä tylsistyä. Odottaessamme bussia, istuessamme bussissa tai bussipysäkiltä sisälle kävellessämme voimme jatkuvasti räplätä älykännykkäämme: merkitä, missä kuljemme, katsoa kavereiden julkaisuja tai vaikka lukea päivän uutisotsikoita.

Tämä ainainen viihdykkeemme, älykännykkä, muuttaa varmasti myös monien kohdalla kärsivällisyyden käsitettä. Moni tottuu jo pienestä siihen, että kaikki tapahtuu tässä, nyt ja heti. Tieto löytyy ja viihdykettä on tarjolla. Moni digitaaliseen kulttuuriin syntynyt odottaa siksi monien muidenkin asioiden tapahtuvan yhtä nopealla sykkeellä. Ja ne asiat, joista älykännykällä ei saa nopeasti tietoa, eivät heidän maailmassaan edes ole olemassa.

Digitalisoituminen on valtavan iso trendi. Kaikki toiminta osallistumisesta, vaikuttamisesta, ostamisesta ja seurustelusta lähtien tapahtuu nykyisin sekä reaalimaailmassa että digitaalisten välineiden avulla sosiaalisen median luomassa todellisuudessa. Nämä välineet ovat toisille täysin itsestäänselvä osa arkea, toiselle ne taas ovat kuin mörkö - ja kolmannelle mahdollisuus, johon pitäisi tutustua. Uuden teknologian ja digitaalisten palveluiden tuoma kehitys sekä sosiaalisen median tarjoama viestinnän voimistuminen on niin iso asia tänä päivänä, että uudistukselle ei yksinkertaisesti voi viitata kintaalla. Jos näissä medioissa ei ole mukana, ei ole lainkaan läsnä toisten arjessa.


Kirjoittaja Minna Valtari on sosiaalisen median konsultointitoimisto Someco Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka kouluttaa ja konsultoi niin yrityksiä kuin organisaatioita toimimaan sosiaalisessa mediassa aktiivisesti ja suunnitelmallisesti. 

Haluatko lukea lisää?


Lue vaikka Minnan bloggaus (17.10.2012): "Voiko somefoobikko parantua?"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti